کد مطلب:30687
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:20
در مورد شرايط عبور از پل صراط و قسمت زيرين اين پل توضيح دهيد.
صراط پلي است بر دوزخ در مسير بهشت كه نيكان و بدان بر آن وارد مي شوند. نيكان به سرعت از آن عبور مي كنند و به نعمت هاي بي پايان خدا مي رسند، و بَدان سقوط كرده و به قسمت زيرين آن يعني جهنم سرازير مي شوند.
شرايط عبور از پل صراط، عقايد درست و اعمال نيك است. از ابن عباس روايت شده: بر جهنم هفت پل قرار دارد. نزد پل اوّل از ايمان به يگانگي خدا سؤال مي شود. اگر آن را به طور كامل ارائه داد، به پل دوم مي رود، و در آن جا از نماز سؤال مي شود. اگر به طور كامل ارائه داد، به پل سوم مي رود. در آن جا سؤال از زكات مي شود. اگر آن را ارائه داد، به پل چهارم مي رود. در آن جا از روزة ماه رمضان سؤال مي شود. اگر آن را ارائه داد، به پل پنجم مي رود. در آن جا از حج و عمره سؤال مي شود. اگر آن ها را ارائه دهد، به پل ششم مي رود، و در آن جا از صلة رحم سؤال مي شود. اگر آن را ارائه دهد، به پل هفتم مي رود و در آن جا از مظالم و حقوق بندگان سؤال مي كنند.[13]
در حديثي از امام صادق(ع) مي خوانيم: بعضي مانند برق از آن (پل صراط) مي گذرند و بعضي همچون اسب تيز رو، بعضي با دست و زانو. بعضي همچون پياده گان، و بعضي به آن آويزان مي شوند. گاهي آتش دوزخ از آن ها چيزي را مي گيرد و چيزي را رها مي كند.[14]
رسول خدا(ص) فرمود: روز قيامت هنگامي كه صراط روي جهنم قرار داده شود، تنها كساني از آن عبور مي كنند كه اجازه اي داشته باشند و در ان اجازة ولايت علي بن ابي طالب(ع) بوده باشد.[15]
در حديث ديگر فرمود: ثابت قدم ترين شما كسي است كه نسبت به اهل بيت من با محبت تر از همه باشد.[16]
امام صادق(ع) فرمود: مرصاد پلي است بر صراط. كسي كه حق مظلومي بر گردن او باشد، از آن نخواهد گذشت.[17]
بنابراين نحوة عبور از پل صراط، بستگي كامل به عقايد و اعمال و پاكي و ناپاكي در دنيا دارد. كساني كه به خدا ايمان داشته باشند و دستورهاي او را برنامة زندگي خود قرار دهند، از پل صراط عبور كرده و به بهشت جاويدان را مي يابند. عده اي كه به خدا ايمان نداشته باشند و با كردارهاي آلوده وارد قيامت شوند، به جهنم سقوط خواهند كرد.
[13] بحارالانوار، ج 8، ص 64.
[14] امالي صدوق، مجلس 33.
[15] بحارالانوار، ج 8، ص 68.
[16] همان، ص 69، حديث 16.
[17] همان، ص 64.
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.